O programie   Opis   Czynniki ryzyka   ABC prewencji   Finansowanie
Oceń ryzyko Aktywność fizyczna Zaprzestanie palenia Odchudzanie Jadłospisy

Prewencja chorób układu sercowo naczyniowego zajmuje się działaniami mającymi na celu zminimalizowanie ryzyka wystąpienia takich chorób jak np. zawał serca czy udar mózgu. Za to jakie ryzyko zawału serca czy udaru mózgu ma każdy z nas (niskie czy wysokie) odpowiadają czynniki ryzyka, które występują w różnym nasileniu. Czynniki ryzyka można podzielić na dwie istotne grupy: modyfikowalne i niemodyfikowalne. Czynniki ryzyka niemodyfikowalne to takie czynniki na które nie mamy wpływu i nie możemy ich modyfikować a są to np. wiek, płeć męska, obciążenie rodzinne, już występujące choroby sercowo-naczyniowe. Druga grupa to czynniki ryzyka modyfikowalne to takie na których występowanie lub natężenie mamy wpływ do takich czynników możemy zaliczyć: ciśnienie tętnicze, poziom cholesterolu, poziom cukru, brak aktywności fizycznej, palenie papierosów, zła dieta, nadmiar masy ciała. Celem usunięcia czynników czy zmniejszenia ich natężenia często niezbędna jest farmakoterapia jednakże nie należy zapominać o istotnym wpływie terapii niefrmakologicznej która potrafi znacząco zredukować wpływ tych czynników ryzyka.

 

Czynniki ryzyka chorób układu krążenia

 

 

modyfikowalne

niemodyfikowalne

 - ciśnienie tętnicze

 - wiek

 - poziom cholesterolu

 - płeć męska

 - poziom glukozy

 - obciążenie rodzinne

 - palenie tytoniu

 - choroby współistniejące

 - nieodpowiednia dieta

 

 - niska aktywność fizyczna

 

 - nadmierna waga ciała

 

 - nadużywanie alkoholu

 

 

 

 

Najistotniejszym celem w profilaktyce chorób układu krążenia jest modyfikacja stylu życia i modyfikowanie czynników ryzyka. Cel ten można osiągnąć poprzez 10 kroków do zdrowia:

  1. Jedz różnorodne produkty spożywcze.
  2. Podstawą diety są produkty bogate w węglowodany (pieczywo, kasze, makaron, ryż).
  3. Każdego dnia zjadaj dużo owoców i warzyw.
  4. Utrzymuj prawidłową masę ciała (BMI – do 25).
  5. Jedz umiarkowane ilości, nie najadaj się do syta.
  6. Jedz regularnie: trzy główne posiłki i dwie przekąski w ciągu dnia.
  7. Pij dużo płynów, najlepiej niskokalorycznych.
  8. Ruszaj się codziennie.
  9. Rzuć palenie tytoniu.
  10. Regularnie lecz nadciśnienie tętnicze, cukrzycę.
www.e-prewencja.pl
tworzenie stron